سیستم اعلام حریق

یکی از سیستم های امنیتی تاثیر گذار در ساختمان ها تجاری، اداری، اماکن مسکونی و سایر موقعیت های شبیه به این سیستم اعلام حریق است. سیستم اعلام حريق، به مجموعه‌اي از قطعات الکترونيکي گفته مي‌شود که وظيفه آشکارسازي حريق در اماکن مختلف را بر عهده دارد. این سیستم با اطلاع رسانی فوری هنگام آتش سوزی باعث می شود تا خسارت های احتمالی ناشی از حریق و آتش سوزی به حداقل برسد، همچنین اطلاع رسانی به ساکنان هنگام بروز آتش سوزی منجر به جلوگیری از آسیب به جان افراد می شود. . برای تشخیص آتش سوزی یا حریق این سیستم از طریق سه ویژگی مشخص دود، حرارت و شعله، بروز حریق را تشخیص می دهد،در حالت کلی سیستم های اعلام حریق به دو نوع سیستم اعلام حریق متعارف یا کانونشنال و سیستم اعلام حریق هوشمند یا آدرس پذیر تقسیم می شود.

درسیستمهای عادی مکانی را که از نظر حریق می خواهیم حفاظت کنیم به مناطق مشخص تقسیم میکنیم تا در صورت بروز حریق بتوان محل حریق را سریعترو راحت تر تشخیص داد . به هر کدام از این مناطق یک زون ( Zone ) گفته می شود .

این عمل در سیستم ها ی هوشمند نیز انجام می پذیرد ولی مزیتی که این سیستم ها نسبت به سیستم ها ی عادی دارند این است که این سیستم ها دارای اجزای قابل آدرس دهی هستند و علاوه براینکه می توان زونی را که در آن حریق اتفاق افتاده است تشخیص داد بلکه می توان دقیقا عنصری را که حریق را تشخیص داده معین کرد و محل دقیق حریق را مشخص نمود و خبردهنده ها یی را که مربوط به آن محل می باشد فعال نمود .

اجزای تشکیل دهنده سیستم نصب اعلام حریق

پنل مرکزی در نصب اعلام حریق :

تمامی فرمان ها و برنامه ریزی های نصب اعلام حریق بر روی پنل مرکزی انجام می شود این پنل قابلیت تجهیزات اطفاء حریق و نصب تلفن کننده را دارد و در دو نوع آدرس پذیر و متعارف یا کانونشنال ساخته می شود.

دتکتور در نصب اعلام حریق :

دتکتور ها در حقیقت آشکارسازهای حریق هستند و در انواع دتکتورهای حساس به دود، دتکتورهای حساس به حرارت، دتکتورهای حساس به نور آتش ، دتکتورهای گاز و … ساخته می شوند.

آژیر نصب سیستم اعلام حریق :

اعلام صوتی آژیر خطر آتش سوزی توسط آژیر یا اسپیکر انجام می شوند در نصب اسپیکرها برای ساختمان ها می بایست استاندارد دسی بل (db) صوت در آژیرهای داخلی و بیرونی متفاوت باشد.

چراغ سردرد یا چراغ ریموت :

برای آشکارسازی محل دقیق حریق در اعلام حریق ها از چراغ سردر استفاده می شود در زمان آتش سوزی چراغ ریموت روشن شده در هر واحد یا اتاق نشانگر آتش سوزی در آن محل می باشد.

شستی در نصب اعلام حریق :

از این شستی ها برای اعلام حریق به صورت دستی استفاده می شود به این منظور می بایست شستی ها را در محلی نصب نمود که در دسترس عموم باشد.

تفاوت اعلام حریق متعارف یا کانونشنال با اعلام حریق آدرس پذیر

نصب سیستم اعلام حریق متعارف متشکل از یک پنل ساده بعلاوه تجهیزات اعلام و هشدار حریق می باشد در این اعلام حریق ها محل حریق را به صورت دقیق نمی توان تشخیص داد برای مثال یک هتل که در هر طبقه آن ۲۰ اتاق وجود دارد را در نظر بگیرید با بررسی پنل اعلام حریق متعارف در زمان وقوع حریق تنها این پنل آدرس طبقه را برای آتش نشان مشخص می کند و اینکه کدام اتاق دچار حریق شده مشخص نیست البته با نصب چراغ های سردری برای هر اتاق می توان در همان طبقه این موضوع را مشخص نمود ولی این موضوع باز به صورت دیداری می باشد و در پیچ و خم راه روهای طبقه پیدا کردن آن زمان بر است.

اما در پنل های سیستم اعلام حریق آدرس پذیر محل حریق به صورت کامل نوشته می شود بطور مثال بر روری پنل آدرس (( طبقه ۵ اتاق ۱۶)) نوشته شده است و آتش نشان خود را بلافاصله به آدرس دقیق آتش سوزی می رساند (پنل های مرکزی طبق استاندارد می بایست در ورودی درب هر ساختمان و در دید مناسب برای آتش نشان ها نصب شوند)

تفاوت سیم کشی در اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

سیم کشی در نصب اعلام حریق متعارف به صورت سری یا پشت سر هم می باشد و انتهای خط می بایست با مقاومت بسته شود اما سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر به صورت حلقه است است یعنی سیم خروجی از زون ها به صورت حلقه به پنل برگشت دارد.

خرید سیستم اعلام حریق

یک سیستم اعلام حریق معمولا شامل دتکتورهای دودی و حرارتی، شستی اعلام حربق، آژیر و مودم می باشد که بسته به تعداد طبقات ساختمان و اتاق ها تعداد هر کدام باید مشخص شود تا بتوانید برای خرید سیستم اعلام حریق اقدام نمایید.

شرکت آتی نیرو سینا سپهر آماده همکاری با کلیه ارگان ها و شرکت ها جهت تجهیز سیستم اعلام حریق ساختمان آنها می باشد. جهت اطلاع از شرایط و قیمت با ما تماس بگیرید.