ساخت آمپلی فایر صوتی 10 وات

امروز آموزش ساخت آمپلی فایر صوتی 10 وات با آپ امپ LF351 و ترانزیستور را آماده کردیم.

آموزش ساخت آمپلی فایر صوتی 10 watt

تقویت کننده (Op-amp) ستون فقرات الکترونیک آنالوگ است. از اپ امپ ها در صنعت الکترونیک بسیار استفاده می شود. آمپلی فایر نیز تقریباً در تمام برنامه های مرتبط با صدا استفاده می شود. تقویت کننده ها طراحی شده اند تا قدرت سیگنال ورودی داده شده را به حداکثر برسانند.

در این آموزش آپ امپ یک آمپلی فایر 10W را با یک بلندگو 8 امپدانس 8 اهم تولید خواهیم کرد. ما از یک آمپلی فایر عملیاتی و دو ترانزیستور برای تحویل خروجی 10 وات استفاده خواهیم کرد.

نحوه کار مدار آمپلی فایر صوتی

خروجی تقویت کننده نیرو به امپدانس بار بستگی دارد ، بنابراین اتصال یک بار نادرست می تواند باعثبه خطر افتادن آمپلی فایر پاور و همچنین عدم پایداری شود. تقویت کننده برق خروجی AC را تحویل می دهد ، به همین دلیل مقاومت امپدانس یک عامل مهم برای انتقال مناسب برق است.

در الکترونیک صوتی ، انواع مختلف بلندگوها در واتهای مختلف با امپدانس متفاوت در دسترس هستند. بلندگو را به عنوان لوله آب فکر کنید ، آب که از طریق لوله جریان می یابد ، سیگنال صوتی متناوب است. حال اگر قطر لوله بزرگتر باشد ، آب به راحتی از طریق لوله جریان می یابد و حجم آب بزرگتر خواهد بود و اگر قطر را کاهش دهیم ، آب کمتر از طریق لوله جریان می یابد ، بنابراین حجم آب کم خواهد بود. پایین بودن قطر اثری است که در اثر مقاومت اهمی و واکنش پذیری ایجاد می شود. اگر قطر لوله بزرگ باشد، امپدانس کم خواهد بود، بنابراین بلندگو می تواند وات بیشتری بدست آورد و آمپلی فایر انتقال قدرت بیشتری را فراهم می کند و اگر امپدانس زیاد شود ، آمپلی فایر قدرت کمتری را به بلندگو ارائه می دهد. بلندگوهای 4 و 8 اهمی به طور گسترده و ارزان در دسترس هستند.

نحوه محاسبه وات آمپلی فایر

Watt = V2 / R

همانطور که میدانید V = ولتاژ و R = مقاومت. مولتی متر ما ولتاژ 8.9 را نشان میدهد و مقاومت ما نیز 8 اهم پس :

Watt = 8.902 / 8
Watt = 9.90125 (حدودا 10 وات)

شماتیک کامل مدار تقویت کننده صوتی

قطعات مورد نیاز پروژه آپ امپ

برای ساخت مدار آمپلی فایر 10 واتی نیاز به اجزای زیر داریم:

  1. IC آپ امپ LM351
  2. هیت سینک
  3. منبع تغذیه 12 ولت
  4. بلندگو 8 اهم 10 وات
  5. مقاومت 4.7 کیلو اهم 1/4 وات – دوعدد
  6. مقاومت 200 اهم 1/2 وات – دو عدد
  7. مقاومت 47 کیلو اهم
  8. خازن 10pF
  9. مقاومت 3.2 کیلو اهم
  10. خازن .82 uF
  11. ترانزیستور TIP127
  12. ترانزیستور TIP122