تطبیق امپدانس در بلندگوها در سیستم صوتی

اگر برای خرید بلندگو به بازار سری بزنید، خواهید دید که بیشتر بلندگو‌ها در رنج اهمی ۴، ۸ و ۱۶ اهم در دسترس هستند. (در استفاده‌های غیر معمول بلندگو‌هایی با رنج اهم بالاتر یا پایین‌تر هم استفاده می‌شوند.) این تنوع رنج باعث انعطاف پذیری بیشتری برای تطبیق امپدانس بلندگو‌های شما با امپدانس خروجی آمپلی فایر می‌شود.

همانطور که اشاره شد، بسیار مهم است که امپدانس خروجی آمپلی فایر با امپدانس معادل دیافراگم بلندگو‌ها برای انتقال حداکثر قدرت با هم برابر باشد؛ همچنین به تقویت کننده هم آسیب نرسد. اما گاهی امپدانس خروجی تقویت کننده با امپدانس بلندگو برابر نیست. پس چه باید کرد؟

در این مقاله قصد داریم تطبیق امپدانس در بلندگو یا نحوه صحیح اتصال بلنگو‌ها به سیستم‌های صوتی را به شما آموزش دهیم. شما پس از پایان این مقاله یاد می‌گیرید که چگونه بلندگو‌ها را را در حالت‌های سری، موازی و سری-موازی به خروجی تقویت کننده صوتی متصل کنید؛ به طوری که بهترین کیفیت و بیشترین قدرت را از بلندگو‌های سیستم صوتی خود دریافت نمایید.

اتصال یک بلندگو به آمپلی فایر

بسته به این که سیستم صوتی شما دارای چند خروجی باشد می‌توان به هر یک از خروجی‌ها یک بلند گو متصل کرد. در گذشته سیستم‌های صوتی به صورت مونو و استریو در دسترس بودند، اما امروزه بیشتر سیستم‌های صوتی حداقل سه خروجی دارند. یک خروجی برای ساب ووفر و دو خروجی برای باند چپ و راست.

این حالت نرمال است و تطبیق امپدانس در بلندگو در این حالت بسیار ساده است. فقط کافی است که امپدانس خروجی تقویت کننده را بدانید.

اتصال بلندگو‌ها به صورت سری

اگر روابط بین مقاومت‌ها را به خاطر داشته باشید می‌دانید که در اتصال سری مقدار اهم مقاومت‌ها با هم جمع می‌شود. در بلندگو‌ها هم این امر صادق است و در سری کردن بلندگو‌ها امپدانس کل برابر است با مجموع امپدانس همه بلندگوها.

رابطه اتصال سری در مقاومت:

فرمول مقاومت سریدر بلنگو‌ها به دلیل اینکه اهم سیم پیچ مد نظر است امپدانس معادل را با Z. نشان می‌دهند:

به مثال زیر توجه کنید:

همانطور که می‌بینید دو بلندگوی ۴ اهمی به صورت سری به یک آمپلی فایر با امپدانس خروجی ۸ اهم متصل شده اند. نکته‌ای که در اینجا نمایان است توان بلندگو‌ها است. توان هر بلندگو نصف توان خروجی در نظر گرفته شده که در مجموعه ۵۰ وات می‌شود؛ تا حداکثر توان آمپلی فایر به بلندگو‌ها منتقل گردد؛ اما در این مورد توصیه می‌شود که جهت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی قدرت هر بلندگو حداقل ۵۰ وات باشد.


اتصال بلندگو‌ها به صورت موازی

در اتصال بلندگو‌ها در حالت موازی رابطه زیر حاکم است:

مثال زیر را ببینید:

در اینجا دو بلنگوی ۱۶ اهم موازی شده اند تا امپدانس معادل ۸ اهم را جهت اتصال به خروجی آمپلی فایر تأمین کنند. در اینجا هم توان بلندگو‌ها ۲۵ وات در نظر گرفته شده که باز هم توصیه می‌شود توان هرکدام را ۵۰ وات انتخاب کنید.

اتصال سری موازی بلندگو‌ها

به مثال زیر توجه کنید:

امپدانس کل در حالت سری موازی

چهار بلندگوی ۸ اهم داریم به صورت سری موازی بسته شده اند. امپدانس معادل برای این حالت در دو مرحله محاسبه می‌شود.
مرحله اول

در این مرحله امپدانس‌های سری را محاسبه می‌کنیم. دقت کنید که دو بلندگوی بالا و دوبلندگوی پایین دو به دو با هم سری شده اند. در این حالت امپدانس کل هر شاخه طبق رابطه زیر برابر است با:

مرحله دوم

پس از محاسبه امپدانس سری، امپدانس کل در حالت موازی را به صورت زیر محاسبه می‌کنیم:

در مثال فوق هم مانند دو مثال قبلی توصیه می‌شود بجای بلندگو‌های ۱۲.۵ واتی از بلنگو‌های ۲۵ واتی استفاده نمایید.